FRIEDBERG ECONOMICS INSTITUTE

כלכלה, צמיחה ושגשוג | סמינר האביב
אירוע עבר

31.3.2024-4.4.2024, ראשון - חמישי

מיקום: מלון נווה אילן

הסמינר מסובסד במלואו

מהי חירות כלכלית? מדוע היא חשובה וכיצד היא יוצרת צמיחה ושגשוג? בואו ללמוד, להעמיק ולשוחח עם כמה מהכלכלנים וקובעי המדיניות המובילים בישראל ובעולם. במהלך ימי הסמינר הסטודנטים ילונו במלון נווה אילן, ליד ירושלים. התכנית מסובסדת במלואה. הגשת המועמדות פתוחה לסטודנטים השואפים למצויינות ומנהיגות, מכל תחומי הלימוד, אשר השלימו לפחות שנת לימודים אחת (כולל סטודנטים במהלך תואר ראשון, שני ודוקטורט). הסמינר הוא אקסלוסיבי ומיועד למספר מצומצם של סטודנטים נבחרים. התכנית תכלול הרצאות, דיונים בלתי פורמליים עם הצוות, וסיור. נדרשת אנגלית ברמה גבוהה, חלק מההרצאות יועברו באנגלית. כל הגשות המועמדות ייבחנו, ולאחר התהליך מיון, 30 סטודנטים ייבחרו להשתתף בסמינר.

תקופת הגשת המועמדות הסתיימה. אם הגשתם מועמדות ולא קבלתם עדכון עד ה-12 במרץ, אנא פנו אלינו במייל info@fei.org.il

לאחר סיום הגשת המועמדות יתקיים תהליך ראיונות קצר בסיומו ייבחרו המשתתפים בסמינר. לבירורים, שלחו מייל ל info@fei.org.il יחד ננצח!

יום ראשון, 31 במרץ

15:00קבלת פנים וצ׳ק אין
16:00סדנת היכרות
18:45דינר פתיחה
רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית הפניקס
השוק החופשי וההשקעות בישראל לאחר המלחמה



יום שני, 1 באפריל

7:00ארוחת בוקר
9:00ג׳וש רו, בית הספר למנהל עסקים, סטנפורד
השוק החופשי ומדיניות הממשלה
10:30הפסקה
11:00יהונתן גבעתי, בית הספר למשפטים, האוניברסיטה העברית
בחירה ציבורית ואינטרס ציבורי: התאוריה
12:30הפסקה
ארוחת צהריים
14:45מיכאל שראל, כלכלן ראשי בפורום קהלת
ניהול כלכלה בזמן מלחמה
16:15הפסקה
16:30קבוצות דיון
18:00הפסקה
ארוחת ערב
20:00עומר מואב, אוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת וורוויק
צמיחה כלכלית בישראל: אתגרים ומדיניות



יום שלישי, 2 באפריל

7:00ארוחת בוקר
8:30מיכאל שראל, כלכלן ראשי בפורום קהלת
אתגר הפריון הכלכלי בישראל
10:00הפסקה
10:30אורי כץ, מחבר ״כסף כחול לבן״
הרס יצירתי
12:00ארוחת צהריים ויין ביקב עמק האלה
שיחה עם מנכ״ל היקב, יריב
הרצאות סטודנטים
18:45ארוחת ערב
20:00עמותות פרטיות במלחמה - כיצד אזרחים פרטיים תפקדו במקום הממשלה
מנחה: דניאלה טראוב, מכון פרידברג לכלכלה ומקימת חמ״ל ההסברה האזרחי
פאנל
לירון ענבל פרסי, מעצבת מוצר
מובילת חמ״ל ההסברה האזרחי
אורטל תמם, פיזיקאית ומדענית (ד״ר), זוכת פרס גייטס
יוזמת הכשרות רפואיות בקהילה למוכנות לשעת חירום
עופר זיק, מנהל המחלקה לעיצוב תעשייתי בHIT חולון
כיצד המחלקה לעיצוב תעשייתי ייצרה פריטים שנרכשים על ידי צה״ל



יום רביעי, 3 באפריל

7:00ארוחת בוקר
8:30עומר מואב, אוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת וורוויק
הפרכה של תאוריות כלכליות המשפיעות על מדיניות
10:00הפסקה
10:30ג׳וש רו, בית הספר למנהל עסקים, סטנפורד
אי שוויון
12:00הפסקה
ארוחת צהריים
14:00יהונתן גבעתי, בית הספר למשפטים, האוניברסיטה העברית
בחירה ציבורית ואינטרס ציבורי: ההוכחות
15:30הפסקה
15:45דניאל רייזבק, מכון קאטו
הכלכלה הארגנטינאית: האתגרים של חבייר מיליי
17:15הפסקה
ארוחת ערב
20:00פרטים בקרוב



יום חמישי, 4 באפריל

7:00ארוחת בוקר
8:30סיכום והערכה
10:30סיום וצ׳ק אאוט



רינת אשכנזי

pic3

 רינת אשכנזי היא הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות הפניקס. לפני כן היא שימשה כמנהלת מחקר מדדים ב״קסם״, חברת קרנות המדדים של הפניקס.

אשכנזי עבדה ב״קסם״ כ-18 שנים. היא עבדה בניתוח שווקים בינלאומיים, מאקרו חו”ל, ניתוח סקטורים, ומכשירי השקעה פיננסיים. לקסם היא הגיעה אחרי שעבדה במחלקה המוניטרית של בנק ישראל.

אשכנזי בעלת תואר MA בכלכלה, המסלול המחקרי, מאוניברסיטת תל אביב.

ג׳וש רו

pic3

ג’וש רו הוא פרופסור לפיננסים בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטאנפורד, עמית בכיר במכון הובר, ועמית מחקר במרכז הלאומי האמריקני למחקר כלכלי (NBER). הוא לימד בעבר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו וכן בבית הספר למנהל עסקים Kellogg.

פרופסור ראו חוקר את מדיניות ההשקעות של חברות, קרנות השקעות פרטיות והון סיכון, וכן את המבנה הפיננסי של קרנות פנסיה. הוא פרסם מאמרים רבים וזכה בפרס בראטל ב-2006 על נייר מחקר יוצא דופן בנושא “השקעות ומגבלות פיננסיות: המימון של תכניות פנסיה על ידי חברות”. ב-2011 הוא זכה בפרס על מחקרו בנושא “הבטחות הפנסיה הציבורית: כמה הן גדולות ומה הן שוות”, וכן זכה בפרס על נייר בנושא “מניפולציות של רווחים, הנחות הפנסיה והחלטות השקעה ניהוליות”. מחקריו פורסמו בכל הז’ורנלים המובילים בפיננסים וכלכלה פיננסית.

מחקריו של פרופסור ראו בנושא פנסיה זכו לפולואפ בכל כלי התקשורת בארצות הברית, ביניהם וול סטריט ז’ורנל, ניו יורק טיימס, פיינשל טיימס והאקונומיסט. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת ייל ודוקטורט מאוניברסיטת MIT.

עומר מואב

pic3

עומר מואב יליד 1960, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת רייכמן ובאוניברסיטת וורויק באנגליה, זוכה בפרס מפעל הפייס ע”ש לנדאו על הישגיו המחקריים, והיה יועצו הכלכלי הבכיר של שר האוצר יובל שטייניץ.
סיים את לימודי התואר הראשון בכלכלה ומנהל עסקים (בהצטיינות) באוניברסיטה העברית בשנת 1993 ובשנת 1995 סיים את לימודי המוסמך בכלכלה (בהצטיינות יתרה). את לימודי הדוקטורט סיים באוניברסיטה העברית בשנת 1999 ושב למחלקה לכלכלה כמרצה לאחר שנת פוסט דוקטורט באוניברסיטת MIT .
מחקרו של מואב עוסק בצמיחה והתפתחות כלכלית. מאמריו זכו לפרסום בכתבי העת הכלכליים המובילים בעולם, מחקריו מצוטטים בהיקף רחב, והוא מדורג ב-3% הכלכלנים האקדמיים המובילים בעולם על פי בסיס הנתונים “ideas”.
מואב זכה בשנת 2002 במלגת אלון למדענים צעירים מצטיינים, ובשנת 2006 בפרס רקטור האוניברסיטה העברית על הצטיינות במחקר ובהוראה. בדצמבר 2012 זכה מואב בפרס מפעל הפיס למדעים ומחקר ע”ש לנדאו בקטגוריה: מדעי החברה – מקרו כלכלה.

מיכאל שראל

pic3

ד”ר מיכאל שראל הוא ראש פורום קהלת לכלכלה. כיהן עד אפריל 2014 ככלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה, מחקר וקשרים בינלאומיים. קיבל תואר דוקטור מאוניברסיטת הרוורד. שראל עבד עבור הבנק העולמי, קרן המטבע הבינלאומית, מחלקת המחקר בבנק ישראל, עמד בראש אגף המחקר במשרד האוצר ובראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל.

יהונתן גבעתי

pic3

יהונתן גבעתי הוא מרצה קבוע בתכניות מכון פרידברג לכלכלה. הוא פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, בה הוא מלמד דיני מיסים וניתוח כלכלי של המשפט. במחקריו יהונתן משתמש בכלים כלכליים, תיאורטיים ואמפיריים, כדי לענות על שאלות משפטיות בתחומים של דיני מסים, אכיפת החוק, ומשפט מנהלי. מחקריו של יהונתן התפרסמו בכתבי עת מובילים כגון Journal of Legal Studies, Journal of Law & Economics, University of Chicago Law Review, Tax Law Review ו- American Economic Journal: Economics Policy.יהונתן שימש כמרצה אורח בביה”ס למשפטים של אוניברסיטת קולומביה ובביה”ס למשפטים של אוניברסיטת שיקגו.

יהונתן הוא בעל תואר שני ודוקטורט במשפטים מאוניברסיטת הרווארד, ותואר שני ודוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת הרווארד. כמו כן, הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה, ותואר שני בכלכלה מהאוניברסיטה העברית. יהונתן התמחה בלשכתה של שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות, ולפני שהצטרף לפקולטה שימש כעמית מחקר במשפט וככלכלה בביה”ס למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק.

אורי כץ

pic3

אורי כץ הוא מדען נתונים, סופר כלכלה פופולרי (“כסף כחול לבן”, “דעת מיעוט”) ומחבר ספרי פנטזיה (“האל המכני”).

בעבר, הוא היה חוקר בפורום קהלת ועמית פוסט-דוקטורט במחלקה לכלכלה של אוניברסיטת בראון. הוא בעל דוקטורט בכלכלה מבית הספר לכלכלה ברגלס באוניברסיטת תל אביב, שם גם קיבל תואר שני בכלכלה ותואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול.

תחומי העניין של אורי כוללים צמיחה כלכלית, היסטוריה כלכלית, פיתוח השוואתי וניידות כלכלית. המחקר שלו ניתח נתונים אמריקאים מהמאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כדי לחקור כיצד טכנולוגיה, מוסדות ונורמות תרבותיות תרמו לתופעות חשובות, כגון צמיחה ארוכת טווח, ניידות בין-דורית, המעבר הדמוגרפי וההתבדלות הגדולה.

דניאל רייזבק

pic3

דניאל רייזבק הוא אנליסט מדיניות בנושא אמריקה הלטינית במרכז לחירות ושגשוג גלובלית של מכון קאטו.

בעבר הוא היה עמית בכיר ב-Reason Foundation, העורך הראשי של PanAm Post, ומרצה באוניברסיטת פרנסיסקו מרוקין בגואטמלה.

הוא כותב לעתים קרובות על ענייני אמריקה הלטינית. הדעות שלו הופיעו בפרסומי החדשות המובילים של קולומביה, כולל El Tiempo, Semana, El Nuevo Siglo ו- Ambito Jurídico. הוא היה אורח קבוע ב-Univision, NTN24, ושאר כלי חדשות בשפה הספרדית.

היסטוריון בהכשרתו, הוא ערך את ספרה הרשמי של קולומביה על יום השנה המאתיים לעצמאות (2019) וערך במשותף כרך על האסטרטגיה הגדולה של מקדוניה ורומא (2020). הוא בעל תואר ראשון בקלאסיקות מאוניברסיטת ג’ורג’ וושינגטון ובעל תואר שני בקלאסיקות מאוניברסיטת טולאן. הוא היה דוקטורנט בהיסטוריה עתיקה באוניברסיטת פרייה בברלין. ב-2015 הוא התמודד על ראשות עיריית בוגוטה בתור ליברטריאן עצמאי.

אורטל תמם

pic3

ד”ר אורטל תמם, רופאה-מדענית מוערכת (MD-PhD) וזוכת פרס גייטס, מובילה חברה לפתרונות רפואיים שיתופיים. כחלק מהמחקר שלה בבית החולים לילדים בסינסינטי, היא גילתה תגלית פורצת דרך בגנטיקה של לידה מוקדמת. המחקר שלה זיהה את הגן הראשון שידוע כגורם לפגים בבני אדם.

בתור ראשת מחקר מילואים באגף הרפואה הטקטית של צה”ל, ד”ר תמם מתכננת אסטרטגיות לרפואת חירום בזמן נפגעים המוניים, על סמך מחקריה מה-7 באוקטובר. יש לציין כי היא יזמה את תוכנית ה- Medical Squads, לקידום היערכות לשעת חירום בקהילות בסיכון.

לאורך כל המלחמה יזמה אורטל את תוכנית שיעורי הרפואה, והעניקה לקהילות בסיכון מימון להקמת והנחות מפגשי הכשרה רפואיים דחופים מצילי חיים. בנוסף, ד”ר תמם היתה מעורבת באופן פעיל במאבק בטרור, והוביל את “מחאת אלמידאן”.

לירון-ענבל פרסי

pic3

לירון-ענבל פרסי היא מעצבת מוצר המובילה חמ״ל הסברה אזרחי גדול מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בעבר הייתה יושבת ראש התאחדות הסטודנטים של המכון הטכנולוגי חולון (HIT). היא מאמינה בשימוש במעורבות חברתית ואזרחית כדי להניע שינוי חיובי.

עופר זיק

pic3

לאחר שסיים את לימודיו בשנת 1992, עופר זיק עבד יחד עם מעצבים מובילים בישראל לפני שפתח את הסטודיו שלו בשנת 1993. הסטודיו שלו מתמקד בעיצוב תעשייתי בהייטק, ומתמחה במכשור רפואי עבור חברות מובילות בארץ ובעולם.

משנת 1992 לימד עופר עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון (HIT). בשנים 2004 עד 2010 כיהן כראש המחלקה לעיצוב תעשייתי וכיום מכהן בתפקיד מרצה בכיר.

בשנת 2012, עופר עבר לארצות הברית, שם עבר לכיוון אמנות יפה תוך כדי המשך עבודתו בעיצוב. הוא חקר טכניקות וחומרים קלאסיים, ושילב אותם עם טכנולוגיות דיגיטליות עכשוויות.

בשובו לישראל בשנת 2015, עופר חידש את מחקריו, מילב אמנות, עיצוב, מלאכה וקרמיקה עם חינוך. בשנת 2020 החל את כהונתו השנייה כראש המחלקה לעיצוב תעשייתי של HIT.

בתגובה לפרוץ המלחמה ב-07/10/2023, יזם והקים עופר מתפרת ציוד לחימה ליחידות מיוחדות של צה”ל. סדנה זו פעלה במסגרת סדנת החומרים הרכים של המחלקה לעיצוב תעשייתי.

בנייה והקמת אתר אינטרנט