FRIEDBERG ECONOMICS INSTITUTE

כלכלה, צמיחה ושגשוג | בעקבות הסכמי אברהם
אירוע עבר

11.9.2022-15.9.2022, ראשון-חמישי

מיקום: מלון נווה אילן

הסמינר מסובסד במלואו

 מהי חירות כלכלית?

מדוע היא חשובה וכיצד היא יוצרת צמיחה ושגשוג?

בעקבות הסכמי אברהם: בואו ללמוד, להעמיק ולשוחח עם כמה מהכלכלנים וקובעי המדיניות המובילים בישראל ובעולם, יחד עם סטודנטים ממדינות העולם הערבי שחתמו על הסכמי שלום עם ישראל לאחרונה.

במהלך הסמינר הסטודנטים ילונו במלון נווה אילן, ליד ירושלים. התכנית מסובסדת במלואה.

הגשת המועמדות פתוחה לסטודנטים ישראלים, בחריינים, מרוקנים, ואמירתים השואפים למצויינות ומנהיגות, מכל תחומי הלימוד, אשר ישלימו לפחות שנת לימודים אחת במהלך 2022 (כולל סטודנטים במהלך תואר ראשון, שני ודוקטורט). הסמינר הוא אקסלוסיבי ומיועד למספר מצומצם של סטודנטים נבחרים. התכנית תכלול הרצאות, דיונים בלתי פורמליים עם הצוות, וסיור.

הגשת המועמדות לסמינר זה הסתיימה. וידאו של הרצאות הסמינר זמין בלינק זה

יום ראשון, 11 בספטמבר

15:00-16:00רישום וקבלת חדרים
16:00-17:30סדנת היכרות
18:45דינר פתיחה
סבאח אל-בינאלי, מנכ״ל ושותף, OurCrowd Arabia
הסכמי אברהם: הזדמנויות, אתגרים, וכיצד השוק החופשי מחזק את ההסכמים



יום שני, 12 בספטמבר

7:00ארוחת בוקר
8:30-10:00המרכז האקדמי שלם ומכון הובר באוניברסיטת סטאנפורד
הכח של השוק
10:00-10:30הפסקה
10:30-12:00המרכז האקדמי שלם ומכון הובר באוניברסיטת סטאנפורד
אתגר המדידה של הצמיחה הכלכלית
12:30ארוחת צהריים
14:00-15:30מיכל הלפרין, עמיתה בכירה, מרכז מוסבר רחמני לעסקים וממשל בבית הספר קנדי באוניברסיטת הרווארד
האם תחרות ורגולציה יכולים לחיות יחד? איך למצוא את האיזון הנכון
15:30-15:45הפסקה
15:45-17:15ניתוח מדינתי: קבוצות דיון
18:15יציאה לירושלים
19:00מועדון העיתונות הירושלמי: ארוחת ערב
טלאל אל-זאיין, ג'יסר קפיטל
אלי ברנדר, אקסיג'ן קפיטל
21:30יציאה חזרה לנווה אילן



יום שלישי, 13 בספטמבר

7:00ארוחת בוקר
8:30-10:00מיכל הלפרין, עמיתה בכירה, מרכז מוסבר רחמני לעסקים וממשל בבית הספר קנדי באוניברסיטת הרווארד
ביג-טק ופלטפורמות דיגיטליות משנות את עולם דיני התחרות
10:00-10:30הפסקה
10:30-12:00ג'וש ראו, בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטאנפורד
תפקיד הממשלה ביחס לשוק החופשי
12:30ארוחת צהריים
14:00-15:30רזין סאלי, בית הספר לי-קיו-אן למדיניות ציבורית באוניברסיטה הלאומית של סינגפור
חירות כלכלית באסיה: מבט על על סין וסינגפור
15:30-15:45הפסקה
15:45-17:15חוזה פיניירה, עמית בכיר, מכון קאטו
החזון: עולם של עובדים בעלי הון
זום
19:00ארוחת גאלה בהשתתפות בוגרים
ג'ון מדווד, מנכ"ל OurCrowd
איך לממש את הפוטנציאל של הסכמי אברהם
שיחה סבאח אל-בינאלי, מנכ״ל ושותף, OurCrowd Arabia,
בחרייןוטלאל אל-זאיין, מייסד ודירקטור ג'יסר קפיטל



יום רביעי, 14 בספטמבר

7:00ארוחת בוקר
8:30-10:00ג'וש ראו, בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטאנפורד
הבעיה בהשקעות עבור ה"טוב לחברה": קפיטליזם של בעלי מניות לעומת בעלי עניין
10:00-10:30הפסקה
10:30-12:00רזין סאלי, בית הספר לי-קיו-אן למדיניות ציבורית באוניברסיטה הלאומית של סינגפור
מה קרה לסרי לנקה? שיעור על מה שלא כדאי לעשות
12:15ארוחת צהריים
13:00יציאה לתל אביב
14:00מרכז פרס לשלום וחדשנות
15:45יציאה חזרה לנווה אילן
18:45ארוחת ערב
20:00קבוצות דיון



יום חמישי, 15 בספטמבר

7:00ארוחת בוקר
8:30-10:00סדנת סיכום והערכה
10:30סיום וצ'ק אאוט



ראס רוברטס

pic3

פרופ’ ראס רוברטס הוא הנשיא של המרכז האקדמי שלם. הוא כלכלן, סופר ומרצה, עמית מחקר ע”ש ג’ון וג’ין דה נולט במכון הובר של אוניברסיטת סטנפורד והמייסד של “אקון-טוק: שיחות לסקרנים”, הסכת שבועי זוכה פרסים עם למעלה מ-750 פרקים ומיליוני הורדות. עם המתארחים ב”אקון-טוק” נמנים יובל נוח הררי, מרתה נוסבאום, מילטון פרידמן, תומס פיקטי, אנג’לה דאקוורת’, כריסטופר היצ’נס, אגנס קולרד, ביל ג’יימס, אמילי אוסטר, נָסים ניקולס טאלֶבּ, א”ג’ ג’ייקובס, מריאנה מָצוּקָטוֹ, אלן לייטמן, דוויין בטס ומייקל לואיס.

בספרו האחרון ,Gambling With Other People’s Money: How Perverse Incentives Caused the Financial Crisis (הובר אינסטיטיושן פרס, 2019), חוקר רוברטס את התפקיד ששיחקו ערבויות פיננסיות בנטילת הסיכונים הכלכליים שהובילו למשבר של 2008. בספר How Adam Smith Can Change Your Life: An Unexpected Guide to Human Nature and Happiness  (פורטפוליו/פנגווין, 2014), הוא משתמש בשיעורים מתוך יצירת המופת העלומה יחסית של אדם סמית, The Theory of Moral Sentiments, ומחיל אותם על החיים המודרניים.

הוא גם כתב שלושה רומנים שמציגים מושגים ורעיונות כלכליים באמצעות בדיון: The Price of Everything: A Parable of Possibility and Prosperity (פרינסטון יוניברסיטי פרס, 2008), העוסק בצבירת הון ובכוחות הנסתרים המייצרים הזדמנויות כלכליות ומשמרים אותן; The Invisible Heart: An Economic Romance (אם-איי-טי פרס, 2002), הבוחן את נושא האחריות התאגידית ומגוון רחב של סוגיות בתחום המדיניות, לרבות תוכניות למניעת עוני, הגנה על הצרכן, ומוסריות בשוק ההון; ספרו הראשון, The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism  (פרנטיס הול, מהדורה שלישית, 2006) עוסק במדיניות הסחר הבינלאומי ובהשלכותיה האנושיות. הספר נמנה עם עשרת הספרים החשובים ביותר לשנת 1994 של ביזנס וויק, ועם הספרים הטובים ביותר של שנת 1994 על פי הפייננשל טיימס.

רוברטס חבר לבמאי ג’ון פפולה בהפקת שני סרטוני ראפ על רעיונותיהם של ג’ון מיינרד קיינס ופרידריך האייק, שזכו ליותר מ-11 מיליון צפיות ביוטיוב כל אחד, תורגמו ל-11 שפות, ומוצגים במסגרת שיעורי כלכלה בבתי ספר תיכוניים ובמוסדות לימוד אקדמיים ברחבי העולם. הוא גם חיבר שיר וסרטון אנימציה בשם “It’s a wonderful loaf”, המציגים דפוסים שנוצרים בחיי היומיום ללא תיאום מראש. הסדרה המצוירת שכתב על האתגר הכרוך בשימוש בנתונים לקביעת אמיתות כלכליות, “The Numbers Game”, מופיעה באתר PolicyEd.org. שאר סרטוניו ועבודותיו מרוכזים באתר RussRoberts.info.

רוברטס לימד באוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת קליפורניה (לוס אנג’לס), אוניברסיטת ג’ורג’ מייסון, אוניברסיטת רוצ’סטר ואוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, שם ניהל את מה שהוא היום המרכז ללמידה מעשית (Center for Experiential Learning). הוא בעל תואר דוקטור לכלכלה מאוניברסיטת שיקגו, ואת התארים המוקדמים בכלכלה קיבל מאוניברסיטת נורת’ קרוליינה בצ’אפל היל.

חוזה פיניירה

pic3

חוזה פיניירה, שותף בכיר במכון קאטו הוא נשיא הפרוייקט לבחירת הביטוח הלאומי ומייסד ונשיא המרכז העולמי לרפורמה בפנסיה. בעבר מזכיר מפלגת הלייבור והביטוח הלאומי בצ’ילה, הוא היה ארכיטקט הרפורמה המוצלחת של הפנסיה במדינה. כמזכיר הלייבור, פיניירה עיצב את חוקי העבודה והכניס גמישות לתוך משק העבודה הצ’יליאני, ובנוסף, כמזכיר עובדי הכרייה, הוא היה אחראי לחקיקה שנתנה זכויות קניין למכרות צ’יל. ד”ר פיניירה מייעץ כיום לממשלות ברחבי העולם על היישום של מערכות פרישה המבוססות על חשבונות פרטיים. הוא פרסם מאמרים בוול סטריט ג’ורנל, וושינגטון פוסט, ניו יורק טיימס, פורן אפרס, ווירד, והוצאות נוספות. פינרה קיבל את תאריו האקדמיים מאוניברסיטת הרווארד.

מיכל הלפרין

pic3

מיכל הלפרין היא עמיתה בכירה במרכז מוסבר-רחמני לעסקים וממשל בבית הספר קנדי שבאוניברסיטת הרווארד. היא שימשה כממונה על התחרות עד לאוגוסט 2021. רשות התחרות היא רשות ממשלתית עצמאית, שפועלת על מנת לשמור ולקדם את התחרות במשק הישראלי לרווחת הציבור. לפני שהצטרפה לרשות התחרות, היא הייתה שותפה במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל כראשת המחלקה להגבלים עסקיים.

ג'וש ראו

pic3

ג’וש ראו הוא פרופסור לפיננסים בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטאנפורד, עמית בכיר במכון הובר, ועמית מחקר במרכז הלאומי האמריקני למחקר כלכלי (NBER). הוא לימד בעבר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו וכן בבית הספר למנהל עסקים Kellogg.

פרופסור ראו חוקר את מדיניות ההשקעות של חברות, קרנות השקעות פרטיות והון סיכון, וכן את המבנה הפיננסי של קרנות פנסיה. הוא פרסם מאמרים רבים וזכה בפרס בראטל ב-2006 על נייר מחקר יוצא דופן בנושא “השקעות ומגבלות פיננסיות: המימון של תכניות פנסיה על ידי חברות”. ב-2011 הוא זכה בפרס על מחקרו בנושא “הבטחות הפנסיה הציבורית: כמה הן גדולות ומה הן שוות”, וכן זכה בפרס על נייר בנושא “מניפולציות של רווחים, הנחות הפנסיה והחלטות השקעה ניהוליות”. מחקריו פורסמו בכל הז’ורנלים המובילים בפיננסים וכלכלה פיננסית.

מחקריו של פרופסור ראו בנושא פנסיה זכו לפולואפ בכל כלי התקשורת בארצות הברית, ביניהם וול סטריט ז’ורנל, ניו יורק טיימס, פיינשל טיימס והאקונומיסט. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת ייל ודוקטורט מאוניברסיטת MIT.

רזין סאלי

pic3

ד”ר רזין סאלי ממקד את המחקר וההרצאות שלו במדיניות מסחר בינלאומי באסיה בפרט, ובעולם בכלל. ב-2012 הוא החל ללמד באוניברסיטה הלאומית של סינגפור, והוא משמש בנוסף כחבר בועדת המדיניות של התחרות בפורום הכלכלי העולמי.

בעשור האחרון, הוא שימש כפרופסור לכלכלה פוליטית בלונדון סקול אוף אקונומיקס (LSE), שם הוא קיבל את הדוקטורט. ב-2006 הוא הקים את המרכז האירופאי לכלכה פוליטית, שם הוא משמש כיו”ר משותף גם כיום. הוא כתב על ההסטוריה של הרעיונות הכלכליים, ובעיקר על התיאוריה של מדיניות מסחר.

סאלי משמש אף כיועץ לממשלות וארגונים בינלאומיים באסיה ואירופה, וכותב באופן קבוע בפורבס ובוול סטריט ז’ורנל. ספרו “החזרה לסרי לנקה: מסעות בארץ פרדוקסלית” התפרסם ב-2019.

סבאח אל-בינאלי

pic3

ד”ר סבאח אל-בינאלי הוא שותף ויו”ר מנהל של OurCrowd ארצות ערב. הוא מנהל בעל נסיון עשיר, משקיע אקטיבי ויזם בעל רקורד של מימון, הקמה ובנייה של חברות במזרח התיכון. כיום ד”ר אל-בינאלי הוא שותף ויו”ר מנהל של OurCrowd Arabia, יו”ר יוניברסל סטראטג’י וסגן יו”ר הדירקטורים של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת זאייד.

ד”ר אל-בינאלי שימש כיו”ר ועדת ההשקעות של The National Investor, מנהל ההשקעות של SHUAA Capital, יו”ר הדירקטוריון של Credit Suisse בערב הסעודית, סגן היו”ר של חברת הפיננסים במפרץ, יו”ר Zawya, מנכ”ל מייסד של Saffar Capital, וראש המחלקה להשקעות ופיננסים ב Union National Bank.

לד”ר אל-בינאלי דיפלומה מהמכון לדירקטורים בבריטניה. הדוקטורט שלו הוא מאוניברסיטת קולומביה והתואר השני מאוניברסיטת פרינסט

ון.

טלאל אל-זאיין

pic3

טלאל אל-זאיין הוא המייסד והדירקטור של ג’יסר קפיטל. מר אל-זאיין שימש בעבר כמנכ”ל PineBridge השקעות במזרח התיכון, וכמנהל שותף של מחלקת ההשקעות האלטרנטיביות. לפני כן, הוא היה חבר בדירקטוריון ומנכ”ל קרן העושר הלאומית של בחריין, מומטלקט. לפני כן הוא היה יו”ר מנהל של בנק Investcorp. טלאל היה סגן הנשיא של מחלקת הבנקאות הפרטית הבינלאומית וראש מחלקת ההשקעות במזרח התיכון של בנק צ’ייס, וכן בנקאי של סיטיבנק בחריין.

טלאל הוא חבר הדירקטוריון של בנק ההשקעות האסלאמי של בחריין, בנק אלובף הערבי הבינלאומי, וכן חבר מחלקת המיסוי, ביטוח ופיננסים בלשכת המסחר בבחריין.

הוא היה חבר בדירקטוריונים של מקלארן, קרן הפיתוח הכלכלי של בחריין, גולף אייר, ועוד. הוא בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת מרסר באטלנט

ה.

בנייה והקמת אתר אינטרנט